2024. augusztus 14., szerda

Rebecca Yarros: Fourth Wing {Értékelés}

Sziasztok!

Hosszú idő után én is beadtam a derekamat, és Anikóval együtt elolvastam a nagy sikernek örvendő Fourth Winget. Nem bánom, hogy belekezdtem a sorozatba, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy teljesen elégedett vagyok vele.

Adatok:
Kiadó: Piatkus
ISBN: 9780349436999
Oldalszám: 512
Megjelenési dátum: 2023. 05. 02.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Enter ​the brutal and elite world of a war college for dragon riders from USA Today bestselling author Rebecca Yarros
Twenty-year-old Violet Sorrengail was supposed to enter the Scribe Quadrant, living a quiet life among books and history. Now, the commanding general—also known as her tough-as-talons mother—has ordered Violet to join the hundreds of candidates striving to become the elite of Navarre: dragon riders.
But when you’re smaller than everyone else and your body is brittle, death is only a heartbeat away…because dragons don’t bond to “fragile” humans. They incinerate them.
With fewer dragons willing to bond than cadets, most would kill Violet to better their own chances of success. The rest would kill her just for being her mother’s daughter—like Xaden Riorson, the most powerful and ruthless wingleader in the Riders Quadrant.
She’ll need every edge her wits can give her just to see the next sunrise.
Yet, with every day that passes, the war outside grows more deadly, the kingdom's protective wards are failing, and the death toll continues to rise. Even worse, Violet begins to suspect leadership is hiding a terrible secret.
Friends, enemies, lovers. Everyone at Basgiath War College has an agenda—because once you enter, there are only two ways out: graduate or die.

Véleményem a borítóról:
Különleges, szép és igazán páratlan ez a borító - igaz, ehhez a könyvhöz nem készült egy csúnya borító sem, nekem mégis ez tetszik legjobban.

A történetről és a szereplőkről:
Mint ahogy azt a fülszövegnél észrevehettétek, ezt a könyvet angolul olvastam, így előre kijelentem, hogy nem vagyok tisztában a pontos magyar megnevezésekkel egyes kifejezéseket illetően. A magyar kiadványt nem vagyok hajlandó megvenni és elolvasni a kiadó iránti ellenérzéseim miatt.

Hatalmas elvárásokkal és ugyanekkora félelemmel kezdtem bele ebbe a kasszasikerbe. Rebecca Yarros a Fourth Wing megjelenéséig nem igazán volt fent a radaromon; ugyan tudtam, hogy ki ő, láttam is a könyveit számtalan embernél, mégsem éreztem azt, hogy nekem olvasnom kéne tőle. Aztán persze jött ez a regénye, amit mindenki piedesztálra emelt és az egekig magasztalt, így a kíváncsiságom győzni látszott, beadtam a derekam és megvettem. Azt hittem, hamar sorra fogom keríteni, ehhez képest csak húztam-halasztottam, és nőttön nőtt bennem a bizonytalanság - persze, azért beszereztem a második részt különleges kiadásban, mert miért ne -, mígnem Anikóval kitaláltuk, hogy ez lesz az augusztusi közös könyvünk. Örülök, hogy végül társasággal sikerült belevetnem magam ebbe a történetbe, de tény, hogy nem vagyok maradéktalanul elégedett.

A cselekményt a fiatal főhősnőnk, Violet szemén keresztül ismerjük meg. A történet kezdetekor annak lehetünk szemtanúi, hogy próbál bejutni a Basgiath hadi iskolába, és nem árulok el nagy titkot, ez sikerül is neki. Ugyan egész életében Írnoknak készült, hogy a napjait a történelem kutatására és megírására szentelje, az anyja, a kegyetlen Sorrengail tábornok megparancsolta Violetnek, hogy próbáljon bejutni a sárkánylovasok közé. Senki sem gondolta volna erről a törékeny lányról, hogy akár az első akadályt átvészeli, mégis újra és újra bebizonyítja, hogy van benne szufla és versenyre tud kelni a nála sokkal edzettebb és erősebb társaival. A Negyedik Szárnyba való bekerülése után egy igazi nagy "család" veszi őt körbe, akiket összeköt a bajtársiasság, a közös szenvedés és persze a haláltól való félelem. Csakhogy Violet nem mindenkinek a szíve csücske (khm, nekem sem), és bizony többször is az életére törnek... Kész szerencse, hogy minden ilyen esetben mellette áll a híres Xaden Riorson, aki egyben Violet ellensége és legfontosabb szövetségese is.


Ha csak a cselekményt kellene csillagoznom, kérdés nélkül maximum pontszámot adnék rá. Nagyon izgalmas, csavaros és fordulatokkal teli volt a Fourth Wing. Meglepett, hogy egy ennyire összetett világot alkotott meg az írónő tekintve, hogy eddig csak romantikus zsánerben alkotott. Nem félt újabb és újabb veszteségekkel sokkolni az olvasót, valamint mindig tudott valami újat mutatni. Korábban még sosem olvastam ilyen jellegű sárkányos történetet, és mi tagadás, ez a része levett a lábamról. Nagyon megszerettem ezeket a különleges lényeket, kellő komolyságot és humort is vittek az egyes jelenetekbe. 

Olvasás során Anikóval volt egy igazán érdekes eszmefuttatásunk arról, hogy mégis meddig lehet egy gyereket felelősségre vonni a szülei tettei miatt - vagy lehet egyáltalán? Xaden és Violet az érem két oldala, hiszen Xaden szüleit Violet anyja ítélte halálra az ellentétes nézeteik miatt. Ez egy explicit ütközőpont a két karakter között, hiszen Xaden már a regény legelején vérbosszúért kiáltott, mikor megtudta, hogy Violet is a Basgiath tanulója lesz. Mindeközben a lány is szenved az anyja tetteinek hatására, ráadásul ő is elveszítette a bátyját, így hozzá és Xadenhez hasonlóan egy csomó megtört és nehéz sorsú fiatal gyülekezőhelyéül szolgál az iskola.

Igazából nem lenne semmi bajom ezzel a könyvvel, ha nem Violet lenne a főszereplője. Borzasztóan idegesítőnek találtam a jó jellemvonásai ellenére is, és sokszor felért egy kínzással az ő fejében lenni. Emiatt nem tetszett a romantikus szál sem, hiszen Xaden a főhősnőhöz képest egy ötös lottó nyeremény. Borzasztó kellemetlennek éreztem köztük a legtöbb szerelmes jelenetet, mert Violet mindig elborzasztott közben. Ritka, ha egy női karakterről ennyire negatív véleményen vagyok, szóval ez most tényleg rosszul érintett. Remélem, a következő részben kicsivel több értelem lesz a fejében.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "You’ll never be alone again."
  2. "I should have done a lot of things differently."
  3. "What had Sgaeyl said about signets? It reflects who you are at the core of your being."
Összességében: 4
A csapból is a Fourth Wing folyik egy ideje; az ég világon mindenki olvassa, olvasta már vagy tervezi olvasni (nyilván egy kis költői túlzással). Sokáig húztam-halasztottam az olvasását, de idén mindenképp sorra akartam keríteni, hogy megtudjam, jogos-e a regényt körülvevő, mindent elsöprő rajongás. Sajnos azt kell mondanom, hogy a vérbeli fanok táborát nem erősítem ezek után sem, de az biztos, hogy Yarros felkeltette a figyelmemet magára. Tetszett ez a kegyetlen világ, ahol sosem lehet tudni, hogy mit hoz a holnap. A szerző nem fukarkodott az akciódús jelenetek terén, nem félt érzelmet vinni a cselekménybe, és rejtélyből is akad elég. Szerintem senkit sem lepek meg, ha kijelentem, hogy a sárkányokat egytől egyig a szívembe zártam, és mi tagadás, Xaden karaktere is jó párszor megdobogtatta a szívem. Ehhez képest a főhősnőnk, Violet volt szerintem az egész könyv mélypontja; ugyan kitartó és céltudatos, mégis borzasztóan idegesítő, mindent jobban tudó-jellem, amit én nagyon nehezen viseltem el, és emiatt a szerelmi szálat is elrontottnak éreztem.
Kíváncsi vagyok, mi lesz ezután, mert bizony az ehhez hasonló befejezéseket büntetni kéne.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése