2022. március 24., csütörtök

Emily Brontë: Üvöltő szelek {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

A Menő Könyveknek köszönhetően egy újabb klasszikust vehetünk kézbe új kiadásban. Ezúttal Emily Brontë Üvöltő szelek című regénye kapott szép, új köntöst. Tartsatok velünk, ismerjétek meg Cathy, Heathcliff és Wuthering Heights történetét, és ha nektek kedvez a szerencse, akkor tiétek lehet a kiadó által felajánlott nyeremény is.

Adatok:
Kiadó: Menő Könyvek
ISBN: 9789635841097
Oldalszám: 448
Fordító: Feldmár Teréz
Eredeti cím: Wuthering Heights
Megjelenési dátum: 2022. 01. 31.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
A gyermek Heathcliffet a skót felföld lápos vidékén találják. Mr. Earnshaw szíve megegesik az elhagyott fiún, és hazaviszi házába, ahol lányával, Cathyvel és fiával, Hindleyvel él együtt. Heathcliff az évek múltával beleszeret Cathybe. Ám a féltékeny Hindley mindenáron tönkre akarja tenni, ezért azon a napon, amikor Mr. Earnshaw meghal, az istállóba száműzi Heathcliffet. Nem sokkal később Cathy is elhagyja a házat, feleségül megy a szomszéd birtokos fiához, Edgar Lintonhoz. Heathcliff pedig szépen, lassan kiterveli rettenetes bosszúját…
Harmincéves sem volt még Emily Brontë, amikor megírta a világirodalom talán legkülönösebb szerelmi regényét. Valóság és látomás, természet és lélekelemzés, vadság és szelídség furcsa szövedéke ez a történet, egy romantikus írói lélek vallomása a szenvedélyes szerelemről.

Véleményem a borítóról:
Kívül-belül csodás ez a kiadás, de ez a kiadói sorozat összes kötetére jellemző, így már meg sem lepődöm rajta. :)

A történetről és a szereplőkről:
Előbb-utóbb sorra kellett volna kerítenem ezt a könyvet már csak az egyetem miatt is, de így, hogy ráadásul ilyen csodaszép kiadásban kaparinthattam meg, még inkább megjött a kedvem hozzá. Tulajdonképpen nem sok előismeretem volt a történetet illetően, de azzal tisztában voltam, hogy elég megosztó vélemények születtek róla. Ez még inkább felcsigázta a kíváncsiságomat, és izgatottan álltam neki az olvasásnak.

Ha egyszerű és könnyen befogadható történetre vágysz, akkor ez nem a te könyved. Az Üvöltő szelek minden, csak nem könnyed könyv, tele van gyásszal, szomorúsággal és bosszúval - igaz, néha fel-felcsillannak a boldogság szikrái, amelyek színesebbé teszik az alapvetően szürkeségbe borult történetet.

Alapvetően megértem azokat, akik ezt szerelmes történetnek gondolják, mivel tényleg vannak benne párkapcsolatok, de az ezen nézet vallóival nem tudok egyetérteni. Lehet, hogy ezt csak én gondolom így, de alapvetően nem éreztem azt, hogy jelen esetben egy mindent elsöprő szerelemről és romantikáról olvasnék. Sokkal inkább azt éltem meg a történet során, hogy mikre képes a szeretet hiánya, hiszen a kötet legnegatívabb szereplője, Heathcliff is mondhatni ebbe bolondult bele.


A szereplők gyarlósága és esendősége hozzátett ahhoz, hogy teljesen reálisnak érezzem a történetet. Ez az, ami nekem igazán tetszett a könyvben. Hiába nem tudtam megszeretni senkit a narrátor Ellen karakterén kívül, mégis úgy gondolom, hogy nagy erény az, hogy nincsenek idealizált események és szereplők a kötetben. Senki sem hibátlan, ráadásul mindenki cipeli a maga keresztjét, ezáltal számomra elég valóságosnak és elképzelhetőnek hatott a történet. Akár még ma is találkozhatnánk ehhez hasonló esetekkel, nemhogy a 18-19. században.

Brontë történetvezetése elsőre nekem kicsit bonyolultnak tűnt, az első ötven oldal során kapkodtam a fejem, mert nem tudtam eldönteni, hogy ki az aktuális elbeszélő. Szerencsére egy idő után belerázódtam, de aztán a családi viszonyok nehezítették meg a dolgomat, szóval csak azt tudom ajánlani, hogy olvasás során legyetek résen! Vannak azonos és hasonló nevű személyek is, de ezek szép lassan körvonalazódni fognak, úgyhogy kitartást. :)

Nem mondom, hogy ez lett a kedvenc klasszikus kötetem, de közel áll hozzá, ha őszinte akarok lenni. Stílusát és hangulatát tekintve nekem sokkal jobban tetszett ez, mint Austen kötetei, aki előnyben részesíti a tényleg romantikus és eléggé idealizált cselekményeket. 

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "– Szeretem a földet, amelyre lép, a levegőt, amelyet beszív, és mindent, amihez hozzáér, mindent, amit mond. Szeretem minden pillantását, minden mozdulatát, szeretem őt teljesen és egészen. Elég ez?"
  2. "Akármiből teremtettek is lelkeink, az övé és az enyém ugyanabból van."
  3. "Könyvek nélkül gyötrelem volna az életem."
Összességében:
Végre egy egyetemi kötelező, ami lefoglalt! Igaz, nem ezért olvastam most elsősorban, csupán kedvtelésből kezdtem bele, de olvastatta magát és akármennyire is elfuseráltak a szereplők, mégis élveztem a történetet. Igaz, egy kedvenc karaktert sem tudnék kiemelni, de úgy érzem, ez nem hátrány.


Nyereményjáték:

Az Üvöltő szelek című regény a 19. századi irodalom egyik kiemelkedő darabja. Ebben a játékban most minden állomáson találtok egy idézetet egy olyan könyvből, mely hasonló korszakban íródott. Nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy honnan származik az idézet.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Az idézet: “Mondhatom, nincs nagyobb gyönyörűség az olvasásnál.”

a Rafflecopter giveaway
Állomások:

03.22. - Csak olvass!

03.24. - Fanni's Library

03.26. - Readinspo

03.28. - Spirit Bliss Sárga könyves út

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése