2023. július 15., szombat

Laura Nowlin: Ha velem maradt volna {Értékelés}

Sziasztok!

Laura Nowlin kötete nagy sikernek örvend a külföldi olvasók körében, ezért izgatottan vártam, hogy a hazai könyvpiacra is megérkezzen a regény. Nagyon köszönöm a Maxim Kiadónak a recenziós példányt!

Adatok:
Kiadó: Maxim Kiadó
ISBN: 9789634996347
Oldalszám: 384
Fordító: Bozai Ágota
Eredeti cím: If He Had Been With Me
Megjelenési dátum: 2023. 06. 22.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
HA ​VELEM MARADT VOLNA, MINDEN MÁSKÉPP ALAKUL…
Autumn és Finn régen elválaszthatatlanok voltak. Aztán valami megváltozott közöttük. Vagy ők változtak meg. Most mindent megtesznek azért, hogy ne vegyenek tudomást egymásról. Autumnnak ott van a barátja, Jamie, és a szűk baráti társasága. Finn pedig az a fiú lett a suliban, akit mindenki a közelében akar tudni. Ettől azonban Autumn minden találkozásukkor azzal az egyre erősödő és mardosó gondolattal küzd, hogy talán a dolgok másképp is alakulhattak volna. Talán együtt kellene lenniük.
Augusztusban azonban a dolgok örökre megváltoznak. És ahogy telik az idő, Autumn kénytelen lesz szembenézni azzal, hogy mennyire másképpen alakulhatott volna az életük, ha soha nem váltak volna el útjaik…

Véleményem a borítóról:
Nem tagadom, nagyon megfogott ez a borító. Tetszik, hogy nem túl zsúfolt, viszonylag letisztult, a színek pedig harmonizálnak egymással.

A történetről és a szereplőkről:
Habár a magyar könyvpiacra csak idén robbant be Laura Nowlin ezen kötete, angolul már tíz éve megjelent. Ennek ellenére több közösségi média felületen is nagy sikernek örvend a mai napig, sőt, Goodreads-en is különösen jó értékelést kapott több mint százezer vélemény alapján. Mindezek tudatában minél hamarabb olvasni szerettem volna a könyvet, és hálásan köszönöm a kiadónak, amiért ezt lehetővé tették számomra!

A Ha velem maradt volna egy igazán egyedi és igencsak kortárs ifjúsági könyv, ami szerintem nagy segítségére lehet a mai tinédzsereknek. Igaz, én már kinőttem abból az időszakból, amit a könyv megjelenít, mégis könnyen beleilleszkedtem az eseményekbe, és nehezemre esett lerakni a kötetet. Ugyanakkor tudom, hogy ha korábban olvastam volna - amikor számomra is aktuális volt -, akkor biztosan a kedvenceim között landolt volna. Persze ez nem von le a könyv értékéből, elvégre a mai napig szeretem az ifjúsági történeteket, szimplán már közelebb állnak hozzám az érettebb témák.

Őszintén szólva Nowlin története meglepően komoly volt ahhoz képest, hogy inkább a fiatalabb korosztálynak íródott. A cselekmény több évet ölel fel, mégis azt érezhetjük, hogy lassan sodródunk az elkerülhetetlen - és már előrevetített - tragikus végkimenetel felé; nincsenek nagy drámák és különösen kiemelkedő események, egy átlagos tinilány mindennapjai elevenednek meg a szemeink előtt.


Autumn egy szép, de különc lány, aki már születése pillanata óta Finnhez, a szomszéd fiúhoz tartozik. Ez olyan egyértelmű mindenki számára, mint az, hogy a fű zöld, az ég pedig kék, mégis sokan furcsállják, hogy egy ilyen srác hogy lehet egy olyan lány barátja. Jobban nem is különbözhetnének, és ezek az eltérő dolgaik leginkább a középiskolában élesednek ki - mondhatni szétnőnek egymástól, mégis ők a legbiztosabb pontok egymás életében. Míg Autumn a különcök királynője, addig Finn a focicsapat és a népszerű srácok királya lesz, ez a klikkesedés pedig nem tesz kifejezetten jót a kapcsolatuknak. Ami érdekes, hogy valamilyen úton-módon így is megtalálják a másikhoz vezető utat, és egyszerűen képtelenek elhagyni a másikat, még úgy is, hogy összejönnek valaki mással.

Autumn szemszögéből láthatjuk az eseményeket, ezért Finn érzelmei javarészt rejtve maradnak. Így közvetlenül csak a lány által tapasztalhatja meg az olvasó az első szerelem és az első csalódás érzését, de számos más, fontos pillanatnak is a szemtanúi lehetünk, többek között ilyen egy baráti társaság szorossá válása, egy tinédzserterhesség és még sorolhatnám. Nowlin igazán széles körben mutatja be, hogy mennyi különböző sors várhat ilyen fiatalon az emberre, ezzel párhuzamosan pedig ábrázolja a tinédzser évek szépségeit és árnyoldalát is. Különös hangsúlyt fektet a mentális egészségre, a családon belüli diszfunkcionalitásra és az igaz szeretet elsöprő erejére is.

Szerintem elmondható, hogy egy egyedi és végtelenül valóságos történetet alkotott meg az írónő, ami tökéletes lehet a(z identitáskereső) tinik számára. Nekem biztosan sokat segített volna évekkel ezelőtt, éppen ezért csak ajánlani tudom azoknak, akiket érdekel egy keserédes szerelmi történet, amely rávilágít arra, hogy nem végződhet minden úgy, ahogy szeretnénk.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "El kell fogadni, hogy a dolgok olyanok, hogy annál jobbak már sosem lesznek."
  2. "– A dolgok nem mindig olyanok, amilyeneknek lenniük kéne."
  3. "– Hát, az idő mindig lassabban telik, amikor vársz valamire."
Összességében:
Ha van könyv, aminek vártam a magyar megjelenését, akkor ez bizony az. Annyi jó véleményt láttam már róla, hogy tudtam, nekem is meg kell ismernem Autumn és Finn fájdalmas történetét. Ez a regény tökéletesen bemutatja, hogy milyen az első szerelem, az első csalódás, a kamaszok élete és minden, ami a tinédzserkorral jár, mindezt pedig nem egy idilli, hanem sokkal inkább egy valósághű környezetben teszi. Semmi sem tökéletes ebben a történetben, ahogy a való életben sem, és úgy vélem, ez is egy a fontos üzenetek közül, amelyekkel Nowlin felruházta a könyvét.
Igaz, én már kicsit kinőttem az ennyire ifjúsági történetekből, mégis magával ragadott a cselekmény, és nehezemre esett letenni. Leginkább 15 éves kortól ajánlanám, de felnőttként is megérintette a szívem és nosztalgikus hangulatba kerültem tőle.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése