2024. március 2., szombat

Szabó Magda: Álarcosbál {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

A Blogturné Klub bloggerei Szabó Magda klasszikus ifjúsági regényei közül három kötettel szeretné megismertetni az ifjú olvasókat a Móra Könyvkiadó segítségével. Az Álarcosbál, az Abigél és a Születésnap a mai napig méltán népszerű regények az olvasók széles körében. Az Álarcosbál blogturné öt állomását követve a játék megfejtéséért cserébe esélyed lesz megnyerni a könyvet a kiadó felajánlásában.


Adatok:
Kiadó: Móra Kiadó
ISBN: 9789634159056
Oldalszám: 216
Megjelenési dátum: 1961.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
A nyolcadikos Krisztina álarcosbálra készül: fontos nap ez az életében. Cigánylánynak öltözve, álarcosan és minden eddigi kötöttségtől szabadulva arra készül, megkéri feleségül kedves tanárnőjét édesapja számára… Krisztina árván nőtt fel, édesanyja a háború alatt meghalt, és tudja, hogy édesapja és a tanárnő szeretik egymást, csak a körülmények és a felnőttek érzékenysége megakadályozza kettőjük kapcsolatának kiteljesedését. A szerző egyéb könyveire is jellemző izgalmas fordulatok, plasztikusan megformált jellemek sora teszi élvezetessé ezt az újabb olvasói nemzedékek körében is sikeres lányregényt.

Véleményem a borítóról:
Nagyon különlegesre sikeredett ez a kiadás. Ugyan a fentebb csatolt borítóképen nem látszódik, de a valóságban hologramos "fedést" kapott a színes rész, ami szerintem igazán egyedülálló és igényes külsőt kölcsönöz a regénynek.

A történetről és a szereplőkről:
Szégyen vagy sem, magyar szakos diplomával a zsebemben korábban még csak az Abigélt olvastam Szabó Magdától, de azt igazán szerettem. Ugyan senki sem mondta, hogy kevesebb lennék az írónő további műveinek ismerete nélkül, mégis hiányosságként éltem és élem meg azt, hogy mást nem olvastam még tőle. Így jutottam arra a döntésre, hogy kézbe veszem az Álarcosbál című kötetét, és erre tökéletes alkalomként szolgált a jelenlegi blogturnénk is.

Nem kertelek: szerintem Szabó Magda nem nekem ír. A történettel magával még csak-csak elvoltam, de a stílusa, a szöveg ömlesztettsége és sok esetben a párbeszédek hiánya egyszerűen nem jött át. Habár valóban minden elem megvan benne ahhoz, hogy ifjúsági kötet legyen, szerintem ezt tíz évvel ezelőtt nemhogy nem élveztem volna, de biztos, hogy elvette volna a kedvemet az olvasástól. Ugyan egy viszonylag játékos környezetben történik a cselekmény - erről már a cím is árulkodik -, közel sem olyan könnyed és felhőtlen maga a történet, mint a helyszín.

Olvasás során többször is megfordult a fejemben, hogy nem lehetek elég hálás azért, hogy a világháború már csak távoli, megfoghatatlan emlék a generációnk számára. A regényben is látszik, hogy milyen mély lenyomatot hagyott ez a tragikus eseménysorozat az emberekben, kicsikben és nagyokban egyaránt.

Érzelmekben igencsak bővelkedik az Álarcosbál, amit kifejezetten élveztem, ugyanakkor borzasztóan el is szomorított és irritált az, hogy a főszereplőnk, a tizenéves, félárva Krisztina családja milyen csendben és magába fordulva próbálta (sikertelenül) feldolgozni az őket ért veszteséget.


Krisztina édesanyja, Zsuzsa 1945-ben halt meg szülés után, ezért a lánya már a kezdetektől fogva anya nélkül nevelkedett. Ugyan vele volt a nagymamája, és tessék-lássék módon az édesapja, úgy istenigazán mégsem voltak igazán jelen a lány életében. Mindannyian a saját gyászukba temetkeztek, elvégre a nagymama a lányát, az apuka pedig élete párját veszítette el, viszont arra aligha figyeltek fel, hogy Krisztina életében mekkora űr van egy anyakarakter hiányában. Elmondhatjuk, hogy a család nem jeleskedett a gyászfeldolgozásban, és mindannyian a saját szintjükön "nyomorogtak", nincs igazi vidámság, boldogság, csak a társas magány, ami vajmi kevés egy gyerek egészséges növekedéséhez és fejlődéséhez. Erre tökéletes megoldást nyújt az iskolában megrendezett álarcosbál, ahova Kriszti kész tervvel indul, és ezen tervében nagy szerepet kap az iskola legkedvesebb és legbölcsebb tanárnője, Éva néni is.

Nem mondhatnám, hogy voltak gonosz szereplők ebben a regényben, de azt nem tagadom, hogy Éva néni engem mindennél jobban irritált. Értem, hogy Szabó Magda a tanárnő szerepében egy igazi bölcselkedő, mindentudó és kvázi jótündér keresztanyát akart létrehozni, de egyszerűen irreális az, hogy egy fiatal tanárnő minden problémára tudja a megoldást, miközben még előtte áll az egész élet. Maga a regény többi része teljesen valósághű, de ezáltal komolytalanná és idegesítővé vált nekem ez a vonal, hiába állít jó példát Éva néni karaktere a fiatalok számára.

Azt hiszem, most egy darabig nem nyúlok új Szabó Magda-könyvhöz, persze ez nem jelenti azt, hogy nem tartom őt tehetséges szerzőnek, sőt! Szimplán úgy érzem, hogy nem vagyok olyan korszakban az életben, amikor megérintenének úgy igazán a szavai. Aztán ki tudja, lehet, hogy az Álarcosbállal most csak mellényúltam.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "Úgy kell élni, hogy míg a világban forgolódunk, ne súroljuk le más emberről a bőrt."
  2. "Múltnak nem lehet nevelni, csak a jövőnek. A múltnak élni sem lehet."
  3. "Minden ember külön világ, egy sem ismétli meg önmagát."
Összességében: 3,5
Jaj, jaj... nehéz helyzetben vagyok. Borzasztóan el vagyok maradva Szabó Magda regényeivel, ezért úgy döntöttem, pótolom ezt a hiányosságomat, és elkezdek többet olvasni az írónőtől. Úgy éreztem, az Álarcosbál jó kezdet lehet, de lehet, hogy tévedtem. Ugyan ifjúsági regényként lett kategorizálva, nem gondolnám, hogy ez a mű a mai tinédzsereknek szólna; még felnőttként is igencsak nehéz volt olvasni, már csak a szerző stílusa miatt is. Túlontúl szájbarágósnak éreztem, amit fiatalabb fejjel nem biztos, hogy értékeltem volna, huszonévesen meg pláne. Nem zárom ki a lehetőségét annak, hogy később újra egy Szabó Magda-könyvhöz nyúlok, de azt hiszem, most kicsit pihentetem a szerzőtől való olvasást.


Nyereményjáték:

Játékunk során a regényből válogatunk idézeteket, ismerd fel, melyik karakter mondta, kiről beszélnek vagy kit jellemeznek az idézett résszel, és írd be a nevét/titulusát a rafflecopter doboz megfelelő sorába!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Az idézet: “(...........) tudta azokat a szavakat, amelyekkel a háború ellen harcol az ember, hogyne tudta volna, mikor belehalt.”

a Rafflecopter giveaway
Állomások:
02/25 - Hagyjatok! Olvasok! extra
02/27 - Kelly és Lupi olvas
03/02 - Fanni’s Library
03/03 - Spirit Bliss Sárga könyves út
03/04 - Hagyjatok! Olvasok!
03/05 - Szembetűnő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése