2022. november 15., kedd

Shannon Mayer & Kelly St. Clare: Méz és hamu udvara {Értékelés}

Sziasztok!

Új fantasy sorozatkezdő kötet érkezett az Álomgyár Kiadóhoz, amit volt szerencsém elolvasni. Nagyon köszönöm a recenziós példányt a kiadónak!

Adatok:
Kiadó: Álomgyár Kiadó
ISBN: 9789635705627
Oldalszám: 384
Fordító: Szilágyi Zsófia
Eredeti cím: A Court of Honey and Ash
Megjelenési dátum: 2022. 11. 08.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Titkon ​szeretek egy férfit, akinek sosem kellettem…
Alli vagyok, egy árva, félig ember tündér. Harcra edzettek, és arra, hogy félve tiszteljem Hegyalja hatalmát. Végre felfelé kezd ívelni az életem. Mindössze huszonnégy évembe telt elérni ezt.
Ám Hegyalja – a tündérek ősi otthona – összeomlik, a tündérek pedig többé nem juthatnak oda, és egyedül én tudom, ki a felelős érte.
Ez a titok megöl engem, ha nem teszek valamit.
A tündéreken brutális őrület vesz erőt, amikor elveszítik kapcsolatukat Hegyaljával, én pedig népem megmentése érdekében nem tehetek mást, mint magam mögött hagyom mindazt, amiért küzdöttem. Menekülnöm kell. Ha nem jövök rá, mi rombolta le egyetlen érintéssel az idők kezdete óta létező varázslatot, mit sem érnek múltbéli tetteim.
Meg kell fejtenem Hegyalja összeomlásának rejtélyét, de közben a nyomomban van az a férfi, akinek egykor a szívemet adtam.

Véleményem a borítóról:
A borító színei nagyon tetszenek, és a betűtípus is igazán illik egy fantasy kötethez. Sajnos a modelleket - mint a legtöbb ilyen borítón - indokolatlannak tartom, már csak azért is, mert személy szerint teljesen másképp képzeltem el a szereplőket. Ízlések és pofonok.

A történetről és a szereplőkről:
A GoodReads értékelések alapján hatalmas sikernek örvend külföldön a Méz és hamu udvara, ez késztetett engem is arra, hogy belevágjak Kallik történetébe. Még egyszer nagyon köszönöm a megkeresést és a recenziós példányt a kiadónak!

Egy igen erős in medias res résszel indul a kötet, amelyben megismerkedünk a főszereplőnkkel, Kallikkal - másnéven Allival. Alli egy félig tündér, félig ember lány, aki éppen egyfajta próbatételen vesz részt, ez pedig már alapból veszélyekkel teli és adrenalinban gazdag jeleneteket eredményez. A próbatételt követő események azok, amelyek meghatározzák az egész sorozatot, ugyanis (feltételezhetően) Kallik romba dönti Hegyalját, amely a tündérek számára szent és sérthetetlen terület volt.

A lány - és a kötet - célja, hogy kiderüljön, hogy mi okozta Hegyalja eltűnését. Kallik felelősnek érzi magát az említett eseményért, ezért eltökéli, hogy utána jár és megoldja a keletkezett problémát. Csak arra nem számít, hogy ez nem megy ilyen egyszerűen, ráadásul az is benne van a pakliban, hogy valaki a háttérből mozgatja a szálakat, hogy a lányra terelje a gyanút. Mindenesetre a kellemetlen meglepetések közé vegyülnek jó dolgok is. Felbukkannak régi barátok, megjelennek újabbak is, valamint képbe kerül Kallik egykori szerelme, Faolan.

Magáról a cselekményről nem is szeretnék többet elmondani, mivel ellőném vele a lényeget, az viszont biztos, hogy érdemes ezzel a sorozattal tenni egy próbát. Bevallom, én nem vagyok maradéktalanul elégedett - ennek az indokait hamarosan ki is fejtem -, de így sem tudnám azt mondani, hogy időpazarlás volt ez a könyv, mert nem az. Érdemes belevágni ebbe a kalandba Kallikkal együtt, és úgy hiszem, ez később csak jobb lesz.

Ami nagyon tetszett, az az írásmód és a szöveg változatossága. Nem tudom, hogy ez annak köszönhető, hogy két írónő is összedolgozott, de azt éreztem, hogy nagyon olvastatja magát a könyv már csak a nyelvezete miatt is. Igaz, a fordítás során érezhetően veszített az eredeti stílusából, de így is élvezetes volt a szöveg és a szóhasználat.


Hihetetlenül eseménydús volt ez a könyv, nem is gondoltam volna, hogy ennyire pörgős lesz. Azt hiszem, ez is egy erény, elvégre meglepetést okozott és valóban nem volt idő arra, hogy megunjam a történetet. Mondjuk ennek egy hátulütője, hogy a végére nehezen tudtam mindent észben tartani és kicsit soknak éreztem már a folytonos izgalmakat, de cserébe ötletem sem volt, hogy hova fogunk kilyukadni, ami azért is jó szempont, mert nem szeretem a kiszámítható sztorikat. Azért nem bántam volna, ha kicsit lassabb folyásúak az események.

Szóval a cselekmény végig fenntartotta a figyelmemet, és biztos vagyok abban, hogy folytatni szeretném emiatt a sorozatot. De hogy mégis mi zavart a kötetben? Hát, leginkább az, ahogy a főszereplőt dobálták az írónők. Szerencsétlen Kalliknak nem volt sem ideje, sem lehetősége feldolgozni a vele történt eseményeket, állandóan csak futnia, harcolnia és menekülnie kellett, és nem éreztem azt, hogy így fejlődne a karaktere. Nagyon felszínesnek éreztem a kidolgozását abban a tekintetben, hogy a cselekedeteiről részletekbe menően olvashatunk, de a lelkében lezajló folyamatok többnyire háttérbe szorultak. Ráadásul az is frusztrált egy kicsit, hogy állandóan minden sikerült neki, ami elég irreális, mert kirívóan szerencsés volt az egész kötet során. Nyilván nem szeretem, ha a főszereplő szenved, de olykor-olykor jól jön egy észhez térítő pofon az olvasónak és a karakternek is.

Ezen kívül egy picit azt érzem, hogy becsapott a fülszöveg. Persze, az tiszta sor volt számomra, hogy ez egy kalandregény lesz veszélyekkel és ármánykodással, de a leírásban felsejlik egy romantikus szál. Na, és ez hiányzott nekem a legjobban. Ha valaki beharangoz nekem egy romantikus fantasy könyvet, akkor abban igenis legyen romantika, még ha nem is dögivel, de legalább átlagos mennyiség. Itt Faolan és Kallik csak kerülgették egymást és tapogatóztak a másik irányába, de konkrétum, amit annyira vártam, nem történt. Nagy csalódás volt ez nekem és NAGYON (igen, így, nagybetűvel) ajánlom, hogy a második részben már legyen valami izgalom ilyen téren is, különben mérges leszek.

Mindent összevetve egy 3,5 csillagos értékelést tudok adni a könyvre az 5-ből. Nem gondolnám, hogy ez rossz lenne, hiszen azt jelenti, hogy a kötet nagyobb részét élveztem, de vannak olyan tulajdonságai, amelyek számomra kevésbé imponálóak. Amondó vagyok, hogy tegyetek vele egy próbát, szerintem élvezetes és nagyon is akciódús a történet, így unatkozni nem fogtok, és talán új kedvencet is avattok. :)

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "– Mindig is ilyen voltam. Csak te másnak akartál látni. Mindenki. Aztán amikor végre meglátták a valóságot, akkor tudtam meg, kik az igazi barátaim."
  2. "A gyengékkel lehet mit kezdeni, de elszántság hiányában mit tehetnék?"
  3. "– A hatalom hajlamos a romlottságra, az abszolút hatalom a tökéletes romlottságra. A jelentős személyiségek szinte egytől egyig rosszak."
Összességében:
Sorozatkezdő kötethez képest igazán eseménydús történetet kaptam, amire bevallom, nem számítottam. Tündérek, félvérek, óriások és más lények elevenednek meg ezen könyv lapjain. Szinte már tapintható a mágia, ami bőségesen megtalálható a műben.
Egy ilyen varázslatos világba csöppenünk a főszereplőnk, Kallik által, aki egy félig tündér, félig ember lány. Veszélyes kalandokon, hosszú utazásokon és durva harcjeleneteken vezet keresztül minket a karaktere, szóval érdemes arra készülni olvasás közben, hogy mindig történni fog valami, és egy perc nyugtod sem lesz. Viszont garantálom, hogy nem fogod bánni, mert egy nagyon érdekes, rejtélyekkel és titkokkal teli barangoláson vehetsz részt a Méz és hamu udvara során!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése