2023. augusztus 18., péntek

Adèle Dan: Démoni ketrec {Értékelés}

Sziasztok!

Pár hónapja figyeltem fel a Démoni ketrecre, azóta pedig erős vágyat éreztem a beszerzésére és elolvasására. Sokan érdeklődtek afelől, hogy megéri-e elolvasni, ebből a bejegyzésből most megtudhatjátok a véleményemet Adèle Dan debütáló regényéről.

Adatok:
Kiadó: NewLine Kiadó
ISBN: 9786156454904
Oldalszám: 422
Megjelenési dátum: 2023. 04. 28.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
HOGYAN ​LEHET JÓNAK MARADNI OTT, AHOL AZ OTTHONT A SZÖRNYEK TEREMTIK?
„Az angyalokkal kellett volna mennem…”
Lotte, a huszonkét éves, gyógyszerfüggő lány egész életében rémálmai ellen küzdött, melyek a pszichiátriáig küldték. A bátyja halálának évfordulóján úgy dönt, nem veszi be őket többé, és ekkor minden megváltozik. A rémálmok valósággá válnak, angyalok és démonok érzik meg különleges vére illatát, és vadászni kezdenek rá.
Lotte fogságba esik a mérhetetlenül vonzó Démonkirály, Darya birodalmában, aki fel akarja használni a lányt arra, hogy megnyissa számukra a Pokol kapuját. Lotte ragaszkodik ahhoz, hogy jót tegyen, de a démon csábításának egyre nehezebb ellenállnia. Darya kegyetlen játéka nemcsak a testét, lelkét is megtörheti.
Vészesen közeleg az idő, amikor választania kell. De kik a jók, és kik a rosszak?
Hogyan válasszon egy pszichiátriáról szabadult lány, akinek a döntéseit beárnyékolja a gyász, az öngyűlölet és a Démonkirály iránti fékezhetetlen szenvedély?
Adéle Dan első regénye egy sötét, erotikus fantasy, mely egyszerre szól egy feldolgozatlan trauma fájdalmáról és arról, hogy néha nincs egyértelmű választóvonal pokol és mennyország között.

Véleményem a borítóról:
Úgy gondolom, elég kifejezőre sikeredett ez a borító, és egy ilyen jellegű történethez nem is tudnék igazán másmilyet elképzelni. Színben és motívumokban is tökéletesen tükrözi a tartalmat.

A történetről és a szereplőkről:
Pár hónapja láttam egy interjút TikTokon, amelyben az írónő a könyvéről mesélt, és realizáltam, hogy az elmondottak alapján mind a szerző, mind a műve szimpatikus számomra. Bevallom, ez elég ritkaság nálam, többnyire rendkívül elővigyázatos vagyok a kortárs magyar szerzőket illetően, köszönhetően a múltbéli negatív tapasztalataimnak. Most azonban nem tudott megfékezni ez a félelmem; négy könyvesboltot jártam be, mire sikerült szereznem egy példányt a Démoni ketrecből. Ezt követően nem akartam sokáig halogatni az olvasását, így a héten bele is vetettem magam Adèle Dan regényébe. Többen is érdeklődtek azt illetően, hogy tényleg jó-e ez a könyv, röviden pedig a válaszom egy nagy IGEN.

A cselekmény nagyon hamar beindul, amin eléggé meglepődtem. A főszereplőnket, Lottét világéletében bolondnak titulálták, gyermekkora óta a rémálmai miatt gyötrődik, amelyek állandó rettegésben tartják őt. A legkülönbözőbb és legocsmányabb lényekkel találja szemben magát minden éjszaka, és csak a gyógyszere nyújthat neki átmeneti megoldást. Ennek ellenére Lotte mégis úgy dönt, hogy bátor lesz, és véget vet a gyógyszerfüggőségének, csakhogy így még valóságosabb látomásokkal kell szembenéznie, míg nem rájön, hogy ezek mégsem látomások, és valóban eljött érte Darya, a Démonkirály. 

Darya maga a megtestesült gonosz, a tettei erősen megkérdőjelezhetőek, mégis lett egy gyengepontja a főszereplőnk képében. Azt hittem, hogy ez is egyfajta "én meg tudom változtatni"-sztori lesz, de legnagyobb meglepetésemre erről még csak szó sem volt; Darya karaktere egy stabil antihős, bár őszintén, a végére már ebben is kételkedtem. Ez a könyv tényleg megtanítja az olvasót arra, hogy semmit és senkit sem lehet csak úgy beskatulyázni, minden éremnek két oldala van, és talán mégsem olyan könnyű eldönteni azt, hogy a menny vagy a pokol okoz kevesebb kínt.


Nekem már ez az alapkoncepció is érdekes volt, elvégre ahogy Lotte, úgy én sem tudtam eldönteni, hogy ez tényleg a valóság-e, vagy mindez a fiatal nő fejében játszódik. Ennek kapcsán meg is jegyezném, hogy az írónő rendkívül jól szemléltette a főszereplő mentális harcait, bizonytalanságát és lelki állapotát, ezáltal egy számomra sokkal hitelesebb karaktert hozott létre. Habár még van hova fejlődnie Lotténak, a könyv végére egy igazán nagy utat járt be, és látszik, hogy nem az a megtört lelkű nő, mint aki a történet elején volt.

Véleményem szerint ez egy igazán komplex történet, ami sokkal több, mint egy kortárs erotikus fantasy. Többrétegű, sok-sok mellékszállal és még több lehetőséggel, és őszintén nem tudnám megmondani, hogy hova fog kifutni a cselekmény. Úgy gondolom, hogy első, debütáló regénynek ez egy nagyon ígéretes könyv, a folytatást pedig már tűkön ülve várom. Azt nem mondom, hogy a kedvencemmé vált a kötet, de csak apróbb hiányosságokat fedeztem fel, amiktől simán el tudok tekinteni. Csak ajánlani tudom a Démoni ketrecet azoknak, akik nyitottak egy nem megszokott, felnőtteknek szóló fantasyra.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "– Honnan tudnád, hogy tudsz harcolni, ha még sosem küzdöttél igazán?"
  2. "– Ne azoktól félj Lotte, akik megmutatják az igazat. Menekülj azoktól, akik elrejtik azt."
  3. "Valóban semmi sem fekete vagy fehér. Mégis hogyan lehet így a jót választani? Egyáltalán létezik jó?"
Összességében:
Magyar szakos diploma ide vagy oda, mindig szkeptikusan állok egy számomra még ismeretlen magyar szerző regényéhez. Sajnos ez egy olyan szokás, amit nem igazán tudok levetkőzni, mégis leküzdhetetlen vágyat éreztem arra, hogy elolvassam a Démoni ketrecet.
A legnagyobb örömmel jelenthetem ki, hogy szerencsére nem csalódtam, hovatovább úgy vélem, hogy debütáló regény lévén kiemelkedőt alkotott az írónő a zsánerben. Az alapkoncepció egyedi - igaz, van benne egy-két klisés dolog, de ettől el tudok tekinteni -, a cselekmény izgalmas, a befejezés pedig folytatásért kiált. Ahogy Lotte, a főszereplő sem tudta eldönteni, hogy mi a jó és a rossz, valamint a helyes és helytelen, úgy én is elbizonytalanodtam. Ez a könyv megmutatja, hogy semmi sem csak fekete vagy csak fehér, nem lehet egyszerűen beskatulyázni az embereket és a cselekedeteiket. Különösen nagy öröm volt számomra az, hogy az írónő felhívta a figyelmet a függőségekre, a gyász feldolgozására és a mentális betegségekre is, engem leginkább ez a vonal fogott meg a történet során, de persze a cselekmény többi része is igazán érdekfeszítőre sikerült.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése