2020. december 17., csütörtök

Varró Dániel: Diótörő {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

Diótörő történetét szinte mindenki ismeri, legyen szó mesekönyvekről, balett-előadásokról vagy különböző filmadaptációkról. A Jelenkor Kiadónak köszönhetően most egy igazán különleges kiadást olvashatunk, melyben E. T. A. Hoffmann klasszikus történetét Varró Dániel szedte rímekbe, és amelyet Szegedi Katalin szépséges illusztrációi díszítenek. Tartsatok öt bloggerünkkel a garantáltan ünnepi hangulatú blogturnéra, és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott példányt!

Adatok:
Kiadó: Jelenkor
ISBN: 9789635180615
Oldalszám: 44
Illusztrálta: Szegedi Katalin
Megjelenési dátum: 2020.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:

Amíg kicsik vagyunk, minden este ugyanazt a mesét kérjük. Mikor nagyobbak leszünk, már nem ragaszkodunk ugyanazokhoz a szavakhoz, csak a mese, a mese legyen a régi. Így születik a re-mese, a Diótörő ahogy Varró Dániel meséli és Odegnál Róbert látja. Mindent a fülnek és mindent a szemnek. Legyenek jók!


„Ha nem rosszalkodtok direkte,

elmondom én itt most tinektek

e kis mesét.”

(Varró Dániel)


Véleményem a borítóról:
Igaz még nem olvastam Diótörőről szóló könyvet, de volt szerencsém látni párat a könyvesboltokban, és be kell vallanom, nekem ez a verzió különösen tetszik. Lehet, hogy már csak a tudat miatt is, miszerint magyar alkotó illusztrálta, de tényleg különlegesnek tartom.

A történetről és a szereplőkről:
Ezer plusz egy feldolgozást láttam már a Diótörőről, legyen szó filmről, meséről, balett- és színházi előadásról, de nem jutottam el odáig, hogy olvassak is róla - egészen eddig. Varró Dániel rendhagyó stílusával kapcsolatban hallottam már hideget és meleget is, de saját magam is meg akartam ismerkedni a munkásságával, tekintve, hogy nem szeretek csupán mások véleményére alapozni.

A történet cselekmény szempontjából egy az egyben azonos a mindenki által ismert verzióval. Van itt minden: karácsonyi össznépi gyülekezet a családdal, sok játék és kacagás, finomabbnál finomabb sütik, aztán pedig egy életre kelt Diótörő, aki elkalauzolja Marit számos kalandos és egerekkel teli világba. Úgy gondolom, ezt annyira nem kell ragozni, hiszen az emberek 99%-a ismeri és látta már valamilyen formában ezt a művet.


Ami érdekesebbé teszi ezt a történetet, az Varró Dániel stílusa és Szegedi Katalin kézügyessége. Meg kell mondjam, nem feltétlenül ezt vártam a könyvtől, ami a szöveget illeti. Ez volt az első művem Danitól, szóval pontosan nem tudtam, hogy mit is várhatok tőle. Kettős érzéseim vannak ezt illetően, mert magyar szakos hallgatóként nem tudom csak kizárólag a cselekményt nézni, és azt, hogy szórakoztat.

Egyrészről tetszett, hogy rímekbe foglalta a történetet - az mondjuk kevésbé, hogy szinte mindenféle rímképlet volt benne, mert személy szerint szeretem az egységességet, de ez legyen az én bajom. A modernebb versek kedvelőjeként nem nehezményeztem, hogy az író beékelt pár szlenget is a szövegbe, de amikor megláttam a támadás helyett azt a szót, hogy attak, akkor a homlokom tetejére csúszott a szemöldököm a csodálkozás következtében. A többi hunglish (magyarosított angol) szó nem zavart különösebben, de az attaktól még most is ráz a hideg. Ha a szöveg egészét nézem, akkor elmondhatom, hogy könnyen emészthető és érthető, de a legkisebbek számára egy-két kifejezés (lásd az előbbit) nem biztos, hogy érthető lesz.

A kötetben lévő illusztrációk Szegedi Katalin kezéből kerültek ki, és tüzetesen megvizsgálva is azt tudom mondani, hogy nagyszerű munkát végzett az illusztrátor. Szeretem, ha egy illusztráció részletgazdag és már-már annyira élettel teli, hogy megelevenedik az ember szeme előtt, és ebben az esetben pont ez történt, ami nagyban segíti az olvasók számára az elképzelést.

Összességében:
Fogalmam sem volt, mit várhatok ettől a könyvtől, de karácsony közeledtével minden az ünnephez kapcsolódó történetre vevő vagyok. Varró Dani stílusáról hallottam már jót és rosszat is, de úgy gondoltam, ideje a saját szememmel látnom, hogy mit is tud az író.
Ha a klasszikus műre vágysz, ne ezt a könyvet vedd a kezedbe, de ha fel szeretnéd idézni a karácsony hangulatát, és szórakoznál is közben egy jót, akkor ez a feldolgozás neked való. Természetesen nem mehetünk el szó nélkül Szegedi Katalin illusztrációi mellett sem, hiszen tényleg fantasztikusak és részletgazdagok.

Nyereményjáték:

Mostani játékunkban mi is diót fogunk törni! Minden állomáson találtok egy-egy képet különféle diófajtákról, a ti feladatotok pedig, hogy - miután a fejeteket törtétek- beírjátok a fajta nevét a rafflecopter-doboz megfelelő helyére!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A nálam található diófajta:

a Rafflecopter giveaway
Állomások:
12.13. - Könyv és más
12.15. - Spirit Bliss Sárga könyves út
12.17. - Fanni’s Library
12.19. - Dreamworld
12.21. - Nem félünk a könyvektől!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése