2023. december 27., szerda

Ali Hazelwood: Sakk-matt {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

A Maxim Kiadó jelentette meg Ali Hazelwood: Sakk-matt című regényét, mely a napokban nyerte meg a 2023 évi Goodreads Choice Awards díjat a Young Adult Fiction kategóriában. A népszerű szerző ezúttal a fiatal sakkozók világába repíti az olvasókat, de természetesen a szerelmi szál sem hiányozhat a regényből. Kövesd a blogturné állomásait, ha szerencsés vagy a játékban, akár meg is nyerheted a könyvet a kiadó felajánlásában.

Adatok:
Kiadó: Maxim Kiadó
ISBN: 9789634996040
Oldalszám: 368
Fordító: Stier Ágnes
Eredeti cím: Check & Mate
Megjelenési dátum: 2023. 11. 27.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Mallory ​Greenleaf végzett a sakkal. Manapság minden lépés számít, miután a sport négy éve romba döntötte a családját. Mallory az anyukájára, a húgaira és a sehová sem vezető munkájára koncentrál, amiből ki tudja fizetni a villanyszámlát. Egészen addig, míg nagy nehezen bele nem egyezik egy utolsó jótékonysági sakktornába, és véletlenül felmossa a padlót a hírhedt „Királygyilkossal”, Nolan Sawyerrel, a jelenlegi világbajnokkal és a sakk rosszfiújával.
Mindenkit sokkol, hogy Nolan kikap egy ismeretlen újonctól. És ami még érthetetlenebb, hogy Nolan újabb összecsapásra vágyik. Miféle cselt vet be? Az okos lépés az lenne, ha Mallory elsétálna. Feladná. Sakk-matt. De Mallory győzelme utat nyit a pénzdíjakhoz, amire nagy szüksége van, és mindennek dacára akaratlanul is vonzódik a titokzatos stratégához.
Miközben üstökösként tör fel a ranglistán, Mallory azzal küzd, hogy távol tartsa a családját a játéktól, ami eleve tönkretette. És ahogy újra beleszeret a sportba, amit olyan kétségbeesetten utálni akart, Mallory gyorsan rájön, hogy nemcsak a táblán zajlik játék, a rivaldafény élesebb, mint hitte, és az ellenfele ádáz(an jóképű. És intelligens… és dühítő…) is tud lenni.

Véleményem a borítóról:
A megszokottakhoz hasonlóan most is egy aranyos borítót kapunk, ami már a Hazelwood-kötetek védjegyének mondható. Nem tagadom, ez az egyik oka annak, hogy nem adom el az írónő azon könyveit, amelyek csalódást okoztak nekem.

A történetről és a szereplőkről:
December elején írtam legutóbb Ali Hazelwood könyvről, és ha még emlékeztek az értékelésemre, hát, nem volt túl lelkes és vidám hangnemű. A szerelem elméleténél pocsékabb és idegesítőbb romantikus regényt aligha olvastam a több éves olvasói pályafutásom során, de hát ennek is eljött az ideje (az értékelésemet >>itt<< olvashatod róla)... Gondolom, senkit sem lepek meg azzal, hogy egy ilyen szintű csalódás után már nem álltam túl lelkesen az írónő frissebben megjelent történetéhez, a Sakk-matthoz, pedig már hónapok óta szemeztem vele angolul (és persze meg is vettem).

Azt már most kiemelném, hogy tekintve, hogy szinte szemernyi elvárásom sem volt a könyv irányába, könnyű volt jól teljesítenie. Természetesen így is vannak komoly kivetnivalóim, amelyeknek köszönhetően komolyan toxikusnak érzem a regényt, de legalább nem akartam kikaparni a szememet két oldalanként, ami A szerelem képletéhez képest már komoly haladás!

Újfent párhuzamosan olvastam angolul és magyarul ezt a történetet, és szerintem senkit sem fogok meglepni azzal az állítással, hogy eredeti nyelven sokkal élvezhetőbb volt. A magyar fordítsban nagyon sok nyelvi játék elveszett, több jelenet is keményebbnek hangzik magyarul, mint angolul, arról pedig már ne is beszéljünk, hogy annyi félregépelés van a magyar szövegben, hogy már én éreztem magam kellemetlenül, amiért több ember is szemet hunyt ezek fölött. Szerintem elvárható lenne ilyen kiemelt megjelenéseknél az igényes szöveggondozás - pláne 5500 forintért -, de úgy tűnik, nem vagyunk egyformák, vagy csak én vagyok túl kritikus ilyen téren...


Hazelwood mostani regénye végre nem a STEM világába kalauzol el minket, ennek pedig elmondhatatlanul örültem. Mallory története a sakk köré épül, ami kívülállóként unalmas sportnak tűnhet, valójában viszont összetett és bonyolult. Fikarcnyit sem értek a sakkozáshoz, ezért érdeklődve fogadtam be minden információt, ami ehhez kapcsolódott, és még ha nem is értettem belőle mindent - például az egyes lépéseket és taktikákat -, mégis felüdülés volt egy számomra ismeretlen terepre evezni. Úgy érzem, az írónő sikeresen átadta a sakk világának érdekességeit, legyen szó versenyekről vagy csak szimplán a felkészülés menetéről. Az biztos, hogy az alapos tanulmányozást és utánajárást nem lehet figyelmen kívül hagyni Ali könyveiben, pláne, hogy nem egy elcsépelt sportágról írt jelen esetben.

Ha már szóba került a világ, akkor megjegyezném, hogy a "változatosság kedvéért" megint egy olyan közeget kapunk, amelyben a nők semmibe vannak nézve, és megjelenik a toxikus maszkulinitás. Tudom, hogy ez egy létező - és egyébként nagyon sajnálatos - jelenség, de nincs olyan, eddig megjelent regénye az írónőnek, amiben ne jönne elő újra és újra ez a téma. Igen, valóban fontos erről beszélni, de pont az állandó hangoztatása miatt unom már a regényeinek ezen vonalát, főleg, hogy szinte kivétel nélkül ugyanúgy alakul az erre felépített cselekményszál. Fárasztó.

Főszereplőnk a tizenéves Mallory, aki gyerekkora óta rajong a sakkért, de pár éve félbehagyta ezt a karrierjét, hiába remekelt benne. Nagy törést jelentett az életében az édesapja elvesztése, aki maga is sakkbajnok volt. Mallory magára maradt a két húgával és a beteg édesanyjával, legidősebb gyerek lévén pedig magára vállalta a családfenntartó szerepet, ami a legkevésbé sem egészséges egy tinédzser lány számára. Az élete azonban fordulóponthoz érkezik, mikor megveri a tőle két évvel idősebb sakk világbajnokot, Nolan Sawyert, amihez hasonló még nem történt évek óta. Mallory egy nehéz döntés előtt áll, hiszen felkarolnák őt és csak a sakkra kéne koncentrálnia egy éven keresztül, de a lány nem biztos abban, hogy készen áll feladni a sporthoz fűződő elveit, ahogy azt sem tudja, hogy miért vonzza őt ez a kiállhatatlan Sawyer-gyerek.

Elég erősen jelen van a regényben a családi diszfunkcionalitás. Mallory mindent feláldoz, hogy a húgainak és az édesanyjának jó legyen, habár ezt nem kérte tőle senki, és köszönetet sem kifejezetten kap érte. Egyúttal édesapja elvesztését is sokáig homály övezi, mert egyszerűen képtelenek megfelelően kommunikálni a családtagok egymással, ez pedig olvasóként hihetetlenül frusztrált. Nem mellesleg Mallory egy született zseni, aki több éves kihagyás után is nemes egyszerűséggel bajnokokat ver le a sakkversenyeken, de az élethez olyan buta, mint a föld. Irritált, hogy mennyire idiótán viselkedett és gondolkodott, nem is tudtam őt megkedvelni, amit elég nagy problémának gondolok tekintve, hogy ő volt a regény narrátora is. Nem tudom, hogy Hazelwood miért ilyen kétbites karakterekkel szúrja ki az olvasói szemét, mikor annyi lehetőség lenne érdekessé és értelmessé(!) tenni a főszereplőit. Többek között ezért is gondolkodom azon, hogy most egy darabig inkább pihentetem az írónő könyveit; nagyon tartok attól, hogy a közeljövőben megjelenő fantasy regényét, a Bride-ot is elrontotta egy olyan főhősnővel, aki olyan sekélyesen viselkedik, mint a Sakk-matt Mallery-je, vagy A szerelem képletében szereplő Elsie.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "– Mert amikor veled vagyok, Mallory, minden más. Amikor veled vagyok, inkább sakkozni akarok, mint nyerni."
  2. "– Szerintem könnyebb neked együtt lenni másokkal, amikor azt érzed, hogy nekik van szükségük rád, nem neked rájuk. Kevésbé kockázatos."
  3. "– Ha szükséged van valamire, szabad kérned."
Összességében: 3,75
A szerelem elmélete után nem mertem bizakodva állni Hazelwood újonnan megjelent regényéhez, hiszen Elsie és Jack története hatalmas csalódást okozott, így jobbnak láttam, ha nem fűzök túl nagy reményeket ehhez a kötethez. Úgy érzem, nagy szerencse, hogy nem voltak konkrét elvárásaim, mivel így sokkal könnyedebben vettem a regény hibáit és kevésbé rökönyödtem meg rajtuk. Amellett persze nem tudok elmenni szó nélkül, hogy Hazelwood már jó ideje csak idióta női karaktereket tud megalkotni egy toxikus férfiak által uralta környezetben, de ízlések és pofonok. Nem bánom, hogy elolvastam, de fixen nem mostanában fogom újraolvasni - már ha egyáltalán lesz újra kedvem hozzá valaha is.


Nyereményjáték:

Minden állomáson felteszünk egy kérdést, amit könnyedén megválaszolhattok, ha előtte elolvassátok a regény beleolvasóját. Kérjük, a válaszokat írjátok be a rafflecopter doboz megfelelő sorába!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A kérdés: Ki ellen nyerte meg Sawyer a második világbajnoki címét?

a Rafflecopter giveaway
Állomások:
12.17 Kelly és Lupi olvas
12.19 Dreamworld
12.21 Csak olvass!
12.23 Hagyjatok! Olvasok!
12.27 Fanni’s Library
12.29 Sorok között

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése