2024. április 15., hétfő

Bea Fitzgerald: Girl, Goddess, Queen - Pokolba a szerelemmel! {Értékelés}

Sziasztok!

A Menő Könyveknek hála lehetőségem nyílt előolvasni az egyik kiemelt megjelenésüket, a Girl, Goddess, Queen - Pokolba a szerelemmel! kötetet. Hálásan köszönöm a recenziós példányt a kiadónak! :)

Adatok:
Kiadó: Menő Könyvek
ISBN: 9789635844883
Oldalszám: 480
Fordító: Frei-Kovács Judit
Eredeti cím: Girl, Goddess, Queen
Megjelenési dátum: 2024. 04. 25.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Több ezer évvel ezelőtt az istenek előálltak egy hazugsággal. Azt állították, hogy Perszephoné más istenek politikai játszmáinak áldozatává vált. Hogy Hádész elrabolta, és a feleségévé tette. Hogy Démétér annyira belebetegedett, hogy a Föld haldokolni kezdett miatta.
Ám a valódi történet ennél sokkal érdekesebb.
Perszephonét nem levitték a pokolba, hanem leugrott oda. Esze ágában sem volt hozzámenni valami önelégült istenséghez, aki sokkal jobban szerette saját magát, mint őt.
Most már csak annyit kell tennie, hogy meggyőzi az Alvilág idegesítően szexi, pimasz és igazán goromba urát, Hádészt, hogy segítsen megvalósítani a tervét. Egy olyan tervet, amely alapjaiban rengeti meg az Olümposzt.
Ám a következmények halálosak lehetnek, különösen, ha az ember a pokolban van…
Egy szenvedélyes, friss és hihetetlenül szórakoztató ifjúsági regény egy feltörekvő Tik-Tok szupersztár tollából.

Véleményem a borítóról:
Kétségkívül figyelemfelkeltőre sikeredett ez a borító az élénk színeivel, én legalábbis biztosan nem mennék el csak úgy mellette egy könyvesboltban. Nem vagyok a neon borítók kedvelői, de ez kifejezetten szép és letisztult.

A történetről és a szereplőkről:
Az ember azt hihetné, hogy Hádész és Perszephoné történetének újragondolása már lerágott csont, elvégre temérdek szerző foglalkozott már a párosukkal, éppen ezért felmerült bennem kérdésként, hogy mégis mi újat tud mutatni Bea Fitzgerald, amire a többi retelling-író még nem gondolt? A külföldi platformokon nagyon jó értékeléseket kapott a Girl, Goddess, Queen, a rajongótábora is napról napra gyarapszik, és nem tagadom, engem is felcsigázott a csodás magyar kiadás és az ígéretes fülszöveg. Hálásan köszönöm az előolvasási lehetőséget a Menő Könyvek kiadónak!

Koré (későbbi nevén Perszephoné) már gyerekkorában is a világot akarta meghódítani, de Zeusz és Démétér lányaként erre aligha volt lehetősége. Az egyik legfiatalabb istenségként – ráadásul lányként – nem tudhatott magának nagy erőt, csupán a növényekkel foglalkozhatott. Meg persze, arra kellett készülnie, hogy engedelmes, szűzies és naiv lányként a legjobb feleség-alapanyagnak képezze magát. Habár nem hangzik rosszul az, hogy egy olümposzi istenség mátkája legyen, Koré mégsem vágyott erre; ő tényleg hatalmat akar, és így vagy úgy, de megszerzi magának. Ez a hatalomvágy és a házasság elleni lázadás üldözi őt egyenesen a végzetéhez, Hádészhoz, a már jól ismert Alvilág urához, és itt aztán minden lehetséges dolgot felforgat a fiatal főhősnőnk – igen, még Hádész érzelmeit is, de természetesen nem akarom elspoilerezni a legjobb jeleneteket. 😉

A Girl, Goddess, Queen egy csodás külsőbe és romantikát ígérő fülszövegbe bújtatott fejlődésregény. A regény első negyede nekem nagyon nehezen csúszott, borzasztóan irritált Koré mindentudó, okoskodó, fölényes alakja, és őszintén nem tudtam, hogy lesz idegzetem egy ilyen főszereplőhöz. Számos ponton fogtam a fejem és botránkoztam a megszólalásain, de úgy örülök, hogy nem adtam fel, és kitartottam a bizonyos fordulópontig, mikor a tapasztalatlan lányból felnőtt, határozott nő lett. Tudom, ez elcsépeltnek hangzik, de Perszephoné egy hatalmas utat járt be, aminek az eleje ugyan rögös volt szerintem, de a végére egy igazán szimpatikus és céltudatos hölgyemény lett. Nem számítottam arra, hogy meg fogom kedvelni, de így történt, és ez már önmagában elég nagy meglepetés volt számomra, és már csak ezért is megérte elolvasni a könyvet.

Szerintem a regény nagyon jól visszaadja Hádész és Perszephoné eredeti történetét, nyilván annyi csavarral, hogy Koré önként libbent be az Alvilágba. Az ő karaktere bemutatja, hogy mi nők bármire képesek vagyunk, ha el akarjuk érni a céljainkat (vagy jelen esetben éppen meg akarunk úszni egy kényszerházasságot). Perszephoné egy ízig-vérig feminista főszereplő, akin keresztül megtapasztalhatjuk, hogy az álmoknak nem kell csupán álmoknak maradniuk, és felhívja a figyelmünket arra, hogy kemény munkával és áldozatokkal bármit elérhetünk. Különösen tetszett, hogy az írónő egyes pontokon megmutatta, hogy a hagyományokkal és a felmenőink szokásaival igenis lehet szakítani, hiszen mindenki a saját sorsának a kovácsa.

Úgy vélem, sokan a romantikus szál miatt fogják kézbe venni a Girl, Goddess, Queent, ezért erről is ejtenék pár szót. Hádész és Koré párosa eleinte olyan, mint a tűz és a víz; taszítják egymást, pedig már az első pillanattól kezdve jelen van közöttük a vágy. Először durván ellenségesen viselkednek egymással (különösen Koré Hádésszal, és pont ezeket a jeleneteket nem szívleltem), aztán kialakul közöttük egy nagyon szoros szövetség, végül pedig barátokból szerelmesek lesznek. Szép íve van a történet ezen szálának, jól kidolgozott átmenetek vannak, és személy szerint én mindig többet és többet akartam kapni a közös jeleneteikből – legalábbis akkor, mikor már nem civakodtak mindenen. Azt viszont muszáj megjegyeznem, hogy Hádész alakja szerintem lényegesen eltörpül Perszephoné alakja mellett ebben a könyvben, és éppen ezért nem éreztem azt, hogy ez egy ízig-vérig romantikus történet lenne, sokkal inkább egy óda az erős nőkhöz, akik bármire képesek.


Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "Miért ne kellene megpróbálnod csökkenteni a fájdalmat ezen a világon?"
  2. "Talán tényleg van hatalmam, egyszerűen azért, mert úgy döntöttem, hogy cselekszem, amikor mások tétlenek maradtak."
  3. "Még a stílus is kötött: ha kiengedve hordod a hajad, azt jelenti, hogy szajha vagy, ha túl szorosan, akkor frigid. Ha túl rövid a ruhád, túl könnyűvérűnek tűnsz. Ha túl hosszú, nem vagy elég könnyűvérű. Ha nincs elég sminked, a férfiak nem vágynak rád, és mégis miféle értéked lehetne, ha nem kellesz nekik? Teljes sminkben túlságosan is vágynak rád, és bármi is történik, bármit tegyenek veled, a te hibád lesz. Ó, istenek! Mindent – még az eredeti nevemet is – férfiak határozták meg."
Összességében: 4
Ha van igazi girlpower olvasmány, akkor a Girl, Goddess, Queen bizony az. Amilyen nehezen indult be szerintem a történet, olyan nagy pozitív csalódás lett a végére, így azt tanácsolom, ha eleinte nem is fog meg Koré karaktere, akkor se adjátok fel! Főhősnőnk hatalmas utat jár be a cselekmény végéig, ritka az olyan olvasmány, amely során ekkora karakterfejlődésnek lehetünk szemtanúi. Perszephoné egy igazán motiváló, céltudatos személyiség, aki megmutatja, hogy igenis megéri kilépni a komfortzónánkból, és nem szabad hagynunk, hogy mások döntsenek a sorsunkról.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése