2022. június 24., péntek

Natalie Haynes: Ezer hajó {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

A ókori görög történelem szerelmesei újabb nagyszerű regényt tarthatnak a kezükben. Mindannyian hallottunk már a trójai háborúról. Azt azonban nem tudjuk, mi lett a sorsuk azoknak a lányoknak, nőknek és asszonyoknak, akikre általában az események mellékszereplőiként gondolunk. Az Ezer hajó az ő szemszögükből meséli el a háború történetét. Tartsatok velünk, ismerjétek meg Natalie Haynes regényét és merüljünk el együtt a ebben a lenyűgöző történetben.

Adatok:
Kiadó: General Press
ISBN: 9789634526049
Oldalszám: 304
Fordító: Szántó András
Eredeti cím: A Thousand Ships
Megjelenési dátum: 2022. 05. 30.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Az ​Akhilleusz dala rajongóinak

Ez nem egy vagy két nő története. Ez mindannyiuk története.
Az éjszaka közepén Aineiasz felesége, Kreúsza arra ébred, hogy szeretett városa, Trója lángokban áll. A tíz éve tartó háborúnak vége, a görögök győztek. Az asszony kétségbeesetten próbál menekülni a tűz elől, hogy elérje a városkaput, és reményei szerint találkozzon kedves férjével és kicsi fiával. Az utcákat azonban már ellepték a görög katonák. Vajon sikerül Kreúszának elkerülnie őket… és a végzetét?
Mindenki hallott már a trójai háborúról. Azt azonban jóval kevesebben tudják, mi lett a sorsuk azoknak a lányoknak, nőknek és asszonyoknak, akikre általában az események mellékszereplőiként gondolunk. Mi várt rájuk a háború után? Miért küzdött meg az amazon hercegnő Akhilleusszal? Hogyan cselezte ki Pénelopeia a férje trónjára áhítozó kérőit?
Az Ezer hajó az ő szemszögükből meséli el a nyugati világ egyik legnagyszerűbb és legmeghatóbb történetét.

Natalie Haynes író és rádiós műsorvezető. Íróként több műfajban is kipróbálta már magát: krimi és ismeretterjesztő könyvek is fűződnek a nevéhez. Regényeiben, valamint saját rádióműsorában előszeretettel foglalkozik az antik szerzőkkel és műveikkel. 2015-ben a klasszikus irodalom szélesebb körben való megismertetéséért a Classical Association Prize díjjal jutalmazták. Az Ezer hajó a harmadik regénye, amely szerepelt a Women's Prize for Fiction 2020-as rövid listáján.

Véleményem a borítóról:
Teljes mértékben figyelemfelkeltő és szépséges ez a borító, az aranyozás pedig különösen tetszik rajta. Szerencsére olvasás során nem jött le róla ez a szép réteg, aminek nagyon örültem.

A történetről és a szereplőkről:
Hónapok óta nagyon lelkesen vártam már ezt a könyvet. A görög mitológiát mindig is érdekesnek tartottam, a fülszöveg is kecsegtetőnek tűnt, a borító pedig feltette az i-re a pontot. Úgy gondoltam, ezzel biztos nem lövök mellé, még ha tragikus eseményről is kell olvasnom. Számos méltató értékelést láttam róla, ezért azt hittem, hogy én is a rajongók táborába fogok tartozni... Sajnos tévedtem.

Az ötlet, miszerint az írónő a trójai és görög nők történetét dolgozza fel, szerintem zseniális. Róluk, akikre a történelem csak mellékszereplőként gondol, vajmi keveset lehet hallani bárhol is. Még ha csak fikció is, úgy éreztem, jó lenne valamilyen képet kapnom róluk, és Haynes láthatóan nagyon alaposan dolgozta fel a nők és lányok sorsát.

Egy keretben fut ez a rengeteg szál, mégpedig azért, mert egy költő éppen Kalliopéhoz imádkozik, hogy ihletet adjon neki. Kalliopé a költőn keresztül meséli el a tragédiát, általa nyerhetünk betekintést az életben maradt trójai nők helyzetébe. Kifejezetten érdekes és figyelemfelkeltő ez a keret, már csak azért is, mert Kalliopénak nagyon szellemes megszólalásai és megjegyzései vannak olykor-olykor. Természetesen a hangsúly nem ezene a vonalon van, de engem ezek a részek mindig feldobtak.


Ami viszont lehozott az életről, az a töménytelen mennyiségű szál és szereplő volt. Lehetetlennek tartottam mindet megjegyezni és megszeretni, talán ez okozta számomra a legnagyobb kihívást és a legkiemelkedőbb gondot a művel. Volt, aki csak egy fejezet erejéig jelent meg, de volt olyan is, aki időről időre feltűnt - az utóbbi kategória nyilván jobban érdekelt, de az "egyszer beköszönős" karakterekről szóló történetek kizökkentettek. A fejezetek sorrendje változatos, ezért nem tudtam előre, hogy olyanról fogok olvasni, akit kedvelek, vagy olyanról, aki cseppet sem érdekel. Rendszerint azoknál a fejezeteknél akadtam meg, amelyek érdektelenek voltak számomra, de gondolom, ez nem meglepő. Úgy érzem, ha kevesebb szereplővel operált volna az írónő, akkor sokkal könnyebben be tudtam volna fogadni és meg tudtam volna szeretni ezt a művet, na meg persze az sem ártott volna, ha lett volna valamilyen logikai sorrend a fejezetek között.

Amit értékelek ebben a könyvben, az maga az ötlet. Ezen kívül biztos vagyok benne, hogy Haynes nagyon alapos kutatómunkát végzett. Úgy örökített meg egy-egy jelenetet, mintha ő maga is ott lett volna, ez pedig példaértékű. Egyszerre foglalkozott a történelemmel és szólaltatta meg a nőket, akik szenvedtek és gyászoltak. A legkevésbé sem lehetett egyszerű feladat egy ilyen művet megírni - ráadásul nem túlragozva, hiszen csak háromszáz oldal az egész -, de akárhogy is, nekem ez most kevés volt.

Amit érdemes kiemelni, hogy az írónő stílusa igencsak szemléletes. Az erőszakos, durva jeleneteket nem köntörfalazva írja le, hanem teljesen reálisan. Ezen kívül természetesen megjelenik benne a halál, ennek következményeképpen a gyász és a szeretett személy elvesztésének feldolgozása. Megértem, ha valakinek ez nehéz lehet, ezért olvasás előtt mindenképp készüljetek erre!

Összességében:
Már gimiben is nagyon érdekelt a görög mitológia, ez pedig az idő múlásával csak fokozódott, hiába olvastam eddig kevés ilyen művet. Úgy gondoltam, jó választás lesz ez a kötet ebből a szempontból, és mi tagadás, Natalie Haynes nagyon szépen, informatívan és összeszedetten ír, de ha megköveznek, akkor sem tudom azt mondani, hogy szerettem ezt a könyvet. Az ötletet értékelem, voltak benne számomra érdekes részek, de amikor befejeztem a művet, nem éreztem azt, hogy közel állna hozzám vagy azonosulni tudnék vele. Lehet, hogy rossz időszakban talált meg - elvégre hetekig csak egy-egy fejezetet olvastam belőle -, de a lényegen nem változtat: nekem nem jött be.


Nyereményjáték:

Ebben a játékban az ókori görög történelemre és kultúrára koncentrálunk. Minden állomáson találtok egy kérdés, nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni a helyes választ.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A kérdés: Az Apollón tiszteletére emelt szentély-együttes az ókor legnépszerűbb jóshelye volt. De hol volt található?

a Rafflecopter giveaway
Állomások:

06.05.: Sorok között

06.08.: Csak olvass! (extra állomás)

06.11.: Olvasónapló

06.14.: Könyv és más

06.17.: Dreamworld

06.20.: Utószó

06.24.: Fanni's Library

06.26.: Csak olvass! (értékelés)

06.29.: Booktastic Boglinc

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése