2021. május 5., szerda

Ellery Lloyd: Képkockák {Értékelés + Nyereményjáték}

Sziasztok!

Emmy Jackson igazi influenszer, akinek őszinte és spontán képeit és hitelesnek tűnő instagram-bejegyzéseit számtalan anyatársa követi. De vajon mennyire tükrözik a valóságot a kis képkockákban megjelenített, tökéletlenségükben is irigylésre méltó mindennapok és családi pillanatok? És legfőképpen milyen veszélyeket hordoz magában, ha a magánéletünk minden mozzanatát a nyilvánosság elé tárjuk? Mindez kiderül, ha három bloggerünkkel tartotok, ráadásként pedig meg is nyerhetitek a General Press Kiadó által felajánlott példányt!

Adatok:
Kiadó: General Press
ISBN: 9789634525219
Oldalszám: 336
Fordító: Szieberth Ádám
Eredeti cím: People Like Her
Megjelenési dátum: 2021. 03. 11.
Itt tudod megrendelni

Fülszöveg:
Milliók követik. Ám az egyikük meg akarja ölni.
Emmy Jackson mindig őszinte az instagramos követőivel. A gyerekeivel töltött napjainak minden egyes pillanatát megosztja velük, hiszen ő az az influenszer, aki mindig azt mondja, ami van.
A szkeptikus férje azonban tökéletesen tudja, hogy a családjuk képkockákba szorított élete egy nagy hazugság. Csakhogy amíg Emmy a kenyérkereső, addig senki sem szólhat bele abba, hogyan teszi pénzzé a családi életüket. Amelyet Emmynek köszönhetően több millióan követnek nap mint nap.
És a követők közül egyvalaki megszállottan figyeli minden új posztját – mert szerinte Emmy az a nő, akinek mindene megvan, ám semmit nem érdemel.
Egy elképesztően fordulatos, fantasztikusan eredeti könyv egy influenszer anyukáról, akinek a sikere nemcsak a házasságát és a lelki békéjét fenyegeti, hanem az életét is…

Véleményem a borítóról:
Tökéletes választásnak tartom ezt a borítót, ráadásul sokkal jobban tetszik, mint az eredeti. Kifejezetten tetszik ez a rózsaszín árnyalat, a telefon pedig tökéletes motívuma az influenszer életnek.

A történetről és a szereplőkről:
A tavalyi évem egyik legjobb felfedezése a General Press kiadó volt. Előtte is szemeztem már a könyveikkel, de májusig húztam-halasztottam a könyveik beszerzését, azóta viszont nem tudok ellenállni az új könyveiknek. Mikor láttam, hogy megjelenik náluk az írópáros műve, azonnal tudtam, hogy ezt bizony el kell olvasnom. Nem láttam még olyan történetet, ami az influenszerek világába kalauzol el, pedig modernkori jelenség lévén sok lehetőséget látok ebben a kiindulópontban.

Emmy egy "momfluenszer", azaz egy influenszer, aki igazándiból a gyerekeit/családját adja el a közösségi médiában. Minden lehetséges pillanatot dokumentál a közösségi médián, díjátadókra jár, és nagyjából telefonnal a kezében fekszik le s kel fel. Egymillió ember követi, amivel a világ egyik legnépszerűbb anyukájává válik, ami nagyon menőnek tűnik a sok ingyen cucc és a szereplés miatt, de ez azért nem ilyen egyszerű. A "hitvallása", hogy nem kell mindennek tökéletesnek lennie, hiszen pont ezzel lehet megfogni az átlagos anyukákat - ami igaz is, hiszen azt érzik, hogy nincsenek egyedül a mindennapos bajaikkal -, de az egész családi életük képkockákra van korlátozva.

Dan, a családapa egy író - már amennyire egy egykönyves szerzőt annak lehet nevezni -, és tulajdonképpen Emmy tartja el őt. Leginkább ő foglalkozik a kislányukkal, Cocóval és a fiukkal, Bearrel. Ahogy ennyiből is látható, a tradicionális szerepek felcserélődtek, az anyuka lett a kenyérkereső, az apuka pedig a gardedám, ami alapból megviseli a férfi lelkivilágát. Az már csak hab a tortán, hogy Emmy nagyjából eszközökként tekint a tökéletes kis családjának tagjaira - nekem legalábbis nagyon ilyen érzésem volt olvasás közben. Dan és Emmy között semmiféle kémiát nem fedeztem fel, mintha csak két idegen élt volna egy fedél alatt. A problémáikat megbeszélés helyett a szőnyeg alá söpörték, és a kölcsönös ellenérzés egymás iránt a kötet egésze alatt fennállt.

A történetet három szemszögből ismerhetjük meg: az első kettő természetesen az Emmy és Dan duó, a harmadik pedig a titokzatos gyilkos, aki Emmy életére akar törni. Folyton váltakoznak az idősíkok és az elbeszélők, de elég jól sikerült kialakítani a három különböző hangot, amin a karakterek megszólalhatnak. Gyanítom, ez azért lehetett, mert alapból egy férj és egy feleség írta a könyvet, a stílusuk pedig alapból különbözik. Kár, hogy a cselekménybe nem fektettek ennyi energiát.


A thriller szál egészen lassan épül fel, de annál hatásosabb, bár alapból az volt vele a bajom, hogy a rosszakaró hölgy egy csomó logikátlan hülyeséggel próbálkozott, Emmyék pedig be is vették a dolgokat, vagy éppenséggel nem foglalkoztak az intő jelekkel. Még abból sem csináltak valami nagy ügyet, hogy valaki elrabolta Cocót, pedig állítólag egy percre fordult csak el tőle Dan. Fhu, szóval akárhogy szépítem, ezek a dolgok őszintén az agyamra mentek. Úgy gondolom, hogy egy átlagember sem olyan naiv, mint Emmy Jackson, ráadásul az ő arcát mindenhol felismerik, szóval szerintem sokkal, de sokkal elővigyázatosabbnak kellett volna lennie, és nem történhetett volna meg az, ami.

Őszintén szólva a történet vége eléggé meglepett, mert egy percig egyáltalán nem tudtam eldönteni, hogy Coco meghalt-e vagy sem. Ami viszont borzasztóan felbosszantott, az az volt, hogy a család tragédiáját meglovagolva Dan megírta a történetüket, és tulajdonképpen átvette Emmy helyét a közösségi médiában, ergo semmit sem tanultak a múlt eseményeiből. Annyira irreális és felfoghatatlan volt számomra ez a momentum, hogy nem tudtam elégedett képet vágni a befejezéshez.

Nagyon nehéz helyzetben vagyok az értékelést illetően, mert jó is volt a könyv, meg nem is, és leginkább a negatív érzések maradtak meg bennem. Mindenesetre nem bánom, hogy adtam a történetnek egy esélyt, mert tényleg egyedi a téma és szerintem egész valósághűen ábrázolták az influenszerek életét, mégis több ponton idegbajt kaptam a szereplők hülyeségein, és az sem segített a helyzeten, hogy nagyjából érzelemmentes volt az egész család.

Elgondolkodtató, hogy vajon jót tesz-e a gyermekeknek a közösségi médiában való szereplés (lásd: Cocó elrablása, de ez egy elég extrém eset). Nem az én reszortok ítélkezni senki felett, ráadásul én is követek Instagramon influenszer anyukákat, de nem gondolom, hogy az állandó szereplés jót tesz egy alapvetően fejlődésben lévő kisgyerek mentális állapotának. Természetesen sok dolog függ a neveléstől, és nyilván vannak olyan szülők, aki emellett is képesek valamirevaló gyereket nevelni. A könyvben semmiképp sem pozitív vagy követendő példát láthatunk Emmyben, és úgy gondolom, hogy éppen emiatt talán felnyithatja a könyv azoknak a szemét, akik állandóan kipakolják a gyereküket a létező összes felületre.

Top 3 kedvenc idézetem:
  1. "Azt hiszem, ilyen szempontból az internet valóságos áldás. Mert az egyedüllét néha mindennél szörnyűbb tud lenni."
  2. "Vannak napok, amikor már a legelején rosszul sül el minden."
  3. "Inkább hazudj, minthogy utáljanak, amiért kimondtad az igazságot."
Összességében:
Érdekes kis könyv volt ez. Nem mondom, hogy az idei évem legjobb olvasmánya, de az írópáros egy olyan témához nyúlt, ami egyedi. Az influenszerek világát még sosem láttam könyvben feldolgozva, ezért is akartam mindenképp belevetni magam Emmy történetébe.
Nehezen tudtam azonosulni a karakterekkel, sőt, szerintem senkit sem tudtam megkedvelni. Emmy és Dan házassága nem egyszerű, amit a nő foglalkozása csak még nehezebbé tesz. Nem éreztem köztük a vonzódást, a szeretetet, és bevallom ez nekem hiányzott. A thriller szál nem volt rossz, de lassan bontakozott ki, és végül hirtelen csapódott le. Ráadásul ami nekem nagyon fura és visszás volt, az az, hogy Dan végül olyan lett, mint Emmy... Eh, szóval nem tudom, van pozitívuma és negatívuma is a történetnek, de azt fixen el lehet mondani, hogy az Ellery Lloyd név mögött megbúvó házaspár sikeresen elgondolkodtatja az olvasót, és képes felnyitni az emberek szemét egy modern problémával kapcsolatban.


Nyereményjáték:

A regényben központi témakör az anyaság, így mostani nyereményjátékunk is ehhez kapcsolódik. Minden állomáson találtok egy-egy idézetet, a feladatotok pedig, hogy a szerző nevét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Az idézet: “Az anyaság jutott az eszébe, ami igazából csak egy másik szó arra, hogy az ember ténylegesen jelen van, és hogy érdekli, mi történik valakivel..”

a Rafflecopter giveaway
Állomások:
05.03. - Könyv és más
05.05. - Fanni’s Library
05.07. - Hagyjatok! Olvasok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése